onsdag 1 maj 2024

Täcke- och påslakanspåfästning

Under många år var jag sååå trött på att mitt täcke hela tiden gled ut ur påslakanet. 😑😒😮‍💨 Så jag googlade på lösningar. Så här gjorde jag Täcke- och påslakanspåfästning!


Jag har gjort detta på alla mina påslakan och är så glad för det underlättar supermycket!



Tygremsorna tar du från vad du vill. Till den här tog jag kanter på lakan men till andra påslakan tog jag kanter på T-shirts.

Jag använder: lakan, 1 täcke, påslakan, sax, sytråd, synål, knappnålar


Sy fast en 8 cm tygremsa diagonalt i översta hörnet på vänstra kortsidan på täcket.


Upprepa på höger.


I mitten på översta kortsidan ska mitten på en 10 cm tygremsa vara. Sy fast. 


I mitten på vänstra långsidan ska mitten på en 10 cm tygremsa vara. Sy fast. 


Upprepa på högra långsidan.


Vänd ut och in på påslakanet.


Lägg påslakanet med framsidan nedåt. (Mitt påslakan har rutor upptill och blommor undertill, alltså lägger jag påslakanet med blommorna upp).


Ta en 25 cm tygremsa och vik på hälften. Fäst på påslakanet så att det går att knyta runt täckets öglor.


Sy fast på "fållen", alltså kanten på fotot som inte syns på utsidan. Upprepa på andra sidan. 


Knyt de fem tygremsorna runt de fem öglorna två-tre gånger.


Ta tag i påslakan och täcke med högra handen och dra igenom med vänstra handen.


Ta-da! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...