lördag 1 juni 2024

Pridekuddfodral

Det är 1 juni och starten på Pride Month! 🏳️‍🌈 Det här fina kuddfodralet gjorde jag med Pridekasse från TGR.

Kuddfodralet är till 50x50 cm stor kudde.

Broderingen är frivillig men jag ville täcka det fula på det röda. 

Jag använder: kuddfodral, tygkasse, sax, strykjärn, strykbräda, knappnålar, bok, blyertspenna, synål, sytråd, tunt garn (till alla förutom det gröna och lila, där använde jag sytråd som jag "vikte" dubbelt)

Tvätta kassen i 60 grader två gånger. Torktumla en gång. 

Sprätt upp sömmarna längst upp. 

Klipp upp sömmarna vänstra och högra sidan och i botten.


Lägg på en sida kasse på kuddfodralet. 


Forma till hjärta. Fäst med knappnålar, men inte i kuddfodralet. 


Vänd upp och ner. Klipp bort överflödigt tyg.
 

Lägg in bok i kuddfodralet.

Fäst på hjärtat i översta lagret. 


Sy på hjärtat med passande tråd.

Rita femuddig stjärna i streck. 

Trä nålen genom tyget från undersidan. 

Sätt i nålen 1 mm över.

För nålen upp igen. Dra igenom garnet. 


Sätt i nålen 1 mm bakom. 

För upp nålen igen. Spetsen ska hamna bredvid stygnet nertill. 

Dra igenom garnet.


Ta nålen och för den baklänges genom övre stygnet. Dra igenom garnet.

Ta nålen och för den baklänges genom nedre stygnet. Dra igenom garnet.

Upprepa 4 gånger. Hur många gånger beror på hur stor blomman är. 

Fyll i mitten. 

Trä nålen genom tyget från undersidan till höger från mitten. 

Sätt i nålen 1 mm från garnet. 

För upp nålen igen. Spetsen ska hamna bredvid tråden. Dra igenom garnet. 

Ta nålen och för den baklänges genom högra stygnet. Dra igenom garnet.

Ta nålen och för den baklänges genom vänstra stygnet. Dra igenom garnet.

Upprepa 4 gånger.

Fyll i mitten.

Upprepa på vänstra.


Upprepa på vänster och sen på sista. 

Gör gul mitt.

Upprepa med passande garn/tråd.

Stryk kuddfodralet.

Stryk försiktigt runt blommorna. 

Stoppa in kudde. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...