måndag 29 november 2021

Anti-BH-veckning

Anti-BH-veckning. Vad menar jag med det?


Hatar ni också när BH:n korvar sig/rullar sig/veckar sig? Jag frågade i Facebook-gruppen "DIY - gör det själv" om man kan förhindra detta. De flesta svaren sa att tvätta på rätt sätt och någon sa att se till att BH:n torkar rätt genom att fästa med klädnypor. Det är en bra idé, men jag ville ha en mer permanent lösning.

Så kom en kommentar som ledde till denna DIY:n. 


Såååå bra idé!! Jag gjorde min version av detta. Det är faktiskt väldigt lätt, men tar lite tid. 

Tvätta BH:n. (Jag tvättade i 40 grader). Fäst klädnypor så den torkar rätt. 

Ta kant från tex lakan. Klipp ut så biten går längs hela kupan. Lämna lite lakan kvar, klipp inte bara ut kanten. 

Vik bak lakanbiten under kanten. Fäst med knappnålar

Nu blir det lite pilligt. Vik kupans kant så den är rätt formad och fäst på kanten. 

Börja sy på undersidan av kanten. Sy med osynliga sygn. Ta nålen genom insidan av kupan och trä genom kanten. 

Fortsätt runt. På ovansidan, ta nålen genom BH:ns kant och sedan genom kanten. 

När det är klart, sy GENOM baksidan till framsidan och sy en kant upptill. Ca 1/2 cm marginal. 

Upprepa på andra kupan. Klart! Nu går det att tvätta och de förlorar inte formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...