måndag 29 november 2021

Tygklädda ramar

Tygklädda ramar är enkelt och så kul att göra! 


Det här har jag gjort många gånger... ⬇️



men först nu beskriver jag hur man gör. Det är lätt att variera hur man än vill. Tips! Lakan är lättare att använda eftersom de inte sträcks ut så lätt. 

Jag använde: lakan, 21x30 cm ram, sax, linjal, strykjärn, strykbräda, klister, synål, sytråd 

Klipp ut ca 40 cm lång och 30 cm bred bit tyg. 

Stryk.

Lägg tyget med framsidan neråt.

Lägg på ramen på mitten. 

Klistra på högra kortsidan.

Vik över tyget på kanten. Pressa. 


Nu blir det pillrigt och bråttom. Klistra på vänstra sidan. 


Vänd på tavlan när du viker över tyget så det ser bra ut på framsidan. Pressa. 


Klipp bort överflödiga tygkanter.

Nu blir det pillrigt och bråttom igen. Klistra på långsidan som är högst upp. Lämna 2 cm marginal på vänster och höger hörn. 

Vänd på tavlan när du viker över tyget så det ser bra ut på framsidan. Pressa. 


Hörnen är lite knepiga. Ta tyget som är underst och vik in det så får du mer space till tyget överst. Vik så det blir snygga kanter. 

Lägg ramen med framsidan neråt.


Klipp bort överflödiga tygkanter.


Vik upp den vikta fliken. Lägg på en dutt klister. 

Pressa. 


Upprepa på andra sidan. 

Lägg ramen med framsidan uppåt.


Klipp ut en rektangel i mitten. Lämna 2-3 cm marginal på alla sidor. 


Skär diagonala snitt till hörnen. Lämna någon mm marginal. 

Lägg ramen med framsidan neråt. Klistra på innerkanten på långsidan som är högst upp.


Vänd på tavlan när du viker över tyget så det ser bra ut på framsidan. Pressa. 


Klipp bort överflödiga tygkanter. 


Använd sax för att få in tyget. Upprepa på alla sidor. 


Sätt in glas, foto och baksida. Klart. 


Men tyvärr blev det en fläck den här gången så jag klistrade på en rosett av trä. Den här ramen var födelsedagspresent till pappa (på bilden med Mullis a.k.a. Fettot a.k.a. Bissan a.k.a. Bisou). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...