måndag 4 mars 2024

Boksidsrosor

Jag blev sjuuukt nöjd över mina första boksidsrosor! 

Första gången blev det fyra styck...

men andra gången gjorde jag många fler. 


Tredje gången jag gjorde boksidor var det till mammas brudbukett. 

Jag kan 100% garantera att det inte alls var så svårt som jag trodde att göra. Jag utgick från "How To Make A Story Book Rose" av Jazzy Baca


Det blev 5 boksidor per ros från "På spaning med Bridget Jones". Jag valde att rita med färgpennor, men det är helt valfritt. Jag gjorde en liten "dipdye-effekt". Det är tre lager. På de största bladen var starkast färg, minsta bladen var svagast färg och de mellersta mittemellan. 

Jag använde: bok, sax, färgpennor, linjal, lim, grillspett

Lägg 5 boksidor ihop. Klipp på mitten.


Klipp ut de största bladen. (Den gula rosens blad blev ca 5 cm bred och ca 6.5 cm hög.) Klipp ut de mellersta bladen. (Den gula rosens blad blev ca 4 cm bred och ca 5.5 cm hög). Klipp ut de minsta bladen. (Den gula rosens blad blev ca 3 cm bred och ca 4 cm hög.)

Separera lagren.

Välj en penna per storlek. Rita på fram- och baksida.

Vik översta kanterna så de blir rundare. Gör detta på alla bitar förutom en av en av de minsta.

Rulla ihop den utan rundade kanter. Limma med limpistol och pressa.

Rulla en av de minsta bladen som det ser ut på fotot.

Lägg en klick lim och sätt i rullen. Pressa.

Lägg klickar lim på båda kanterna och vik en över den andra. Pressa.

Upprepa med minsta bladen, sedan mellersta och sist största.

Rita på ett grillspett med en grön penna.

Lägg på en klick lim på grillspettets topp och stoppa in i rosen. Pressa.

Jag upprepade alla steg tre gånger till och gjorde en röd, lila och rosa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...