lördag 7 september 2024

Flätad matta med lakan

Spana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳


Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 timmar med att stryka och klippa remsor. Mattan blev ca 150 cm lång och ca 75 cm bred. 


Mattan är gjord av material jag hade hemma, som gardinlängd, duk och lakan samt papperskassar. Det blev 5 flätor totalt. 


Tigger godkänner!


Tigger observerade hela processen! 😄

Till den första flätan använde jag:
•ca 185 cm lång och ca 55 cm bred gardinlängd (13 remsor)
•ca 130 cm lång och ca 130 bred grön duk (33 remsor)
•ca 185 cm långt och ca 100 cm brett brunt lakan (21 remsor)
 
Till den andra flätan använde jag:
•resten av den gröna duken 
•resten av det bruna lakanet 
•ca 160 cm långt och ca 145 cm brett brunt mönstrat lakan (32 remsor)

Till tredje flätan använde jag:
•resten av den gröna duken 
•resten av det bruna mönstrade lakanet 
•ca 250 cm och ca 60 cm brett långt vitt lakan (12 remsor)

Till fjärde flätan använde jag:
•resten av brunt mönstrat lakan 
•resten av vitt lakan 
•ca 160 cm långt och ca 60 cm brett grått lakan (12 remsor)

Till femte flätan använde jag:
•ca 160 cm långt och ca 65 cm brett grått lakan (12 remsor)
•ca 110 cm långt och ca 65 cm brett vitt lakan (11 remsor)
•ca 140 cm långt och ca 60 cm brett brunt mönstrat lakan (13 remsor)

Tips! Använd gärna textil med mönster! Duken har rutor och gardinlängden har linjer. Det gör det mycket enklare att markera remsorna. 

Jag använder: gardin, duk, lakan, strykjärn, strykbräda, knappnålar, blyertspenna, linjal, sax, synål, sytråd, papperskassar, lim, böcker, tejp.


Stryk alla tyger. 


Lägg en tygbit med baksidan upp på strykbrädan och fäst med knappnålar.  


Markera 4 cm breda remsor med blyertspenna. Gör några åt gången. Klipp ut. Upprepa tills tygbiten är slut. 
 

Ta en utklippt 4 cm bred tygremsa och fäst på strykt tyg med knappnålar. Klipp ut med tygremsa som modell. 


Ta tre remsor från tre olika tyger.


Lägg en på en annan och den sista ovanpå. Fäst med knappnål. Knappnålen ska gå in i strykbrädan. 


Fläta. Vik den aktuella remsan så den ser fin ut. När flätan kommer ner, ta upp knappnålen, flytta upp flätan och fäst fast igen i strykbrädan.


När en (eller flera) tygremsor tar slut, ta en ny matchande tygremsa, vik överkanten och fäst med knappnål. 


Sy med matchande tråd. 


Fortsätt fläta, sy fast ny tygremsa när det behövs, tills alla tygremsor är slut på en av de tre sorterna. Klipp bort resterande tygremsa. Fäst slutet med knappnål. Upprepa alla steg med resten av tygerna så det blir 5 flätor.


Ta en papperskasse. Lägg med handtagen mot dig. Klipp på högersidan. 


Vrid. Klipp vid botten.


Vrid. Klipp vid vänstra sidan. Upprepa med andra sidan. Upprepa med 3 kassar till. 


Stryk papperskassesidorna på båda sidorna under vikt tyg.


Lägg strykt sida under böcker i varje hörn.


Lägg papperskassesidorna med insidan upp på golvet. Tejpa ihop.


Fäst en rad av den första flätan på papperskassesidorna. Lägg början på flätan någon decimeter till vänster.


När första raden tar slut på papperskassesidorna, gör ett "u" och gå från höger till vänster. Lägg någon decimeter utanför papperskassesidorna. 


Upprepa tills första flätan inte räcket till en hel rad. (Jag använde böcker för att hålla nere papperskassesidorna).


Lyft på en bit av den första raden.


Lägg ner lim.


Pressa ner bit fläta. Upprepa med första flätan.


Fäst på andra flätan, från vänster till höger, loop, höger till vänster, osv. Limma fast. 


Upprepa tills det inte finns mer plats på papperskassesidorna.


Klipp bort överflödigt papper.


Stryk ca 90x50 cm brunt lakan. Skär på häften vågrätt.


Vik över ovansidan.


Lägg upp och ner.


Vik undersidan över så det blir några cm bred.


Fäst med knappnålar.


Lägg upp och ner. 


Klipp bort överflödigt tyg.


Lägg på. Fäst med knappnålar.


Klipp bort ändarna på flätorna så de inte syns.


Fäst med knappnålar.


Klipp bort överflödigt tyg på kanten.


Vik in kanterna. Fäst med knappnålar.


Sy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...