måndag 8 april 2024

Värmekudde med grötris

I februari sydde jag värmekudde och la upp på bloggen. Jag blev mer och mer onöjd med den för riset åkte hit och dit hela tiden, till skillnad från den köpta där riset är uppdelat i tre. Så jag gjorde en ny!


Jag utgick från Fredrika på vinden. Fredrika säger: 
"Vad gäller tyg kan du använda lite vad som helst som tål värme, men förslagsvis linne eller bomull. Det är ett perfekt projekt för att leta stuvbitar på loppis. Innertyget kan du använda ett gammalt lakan eller liknande. [...] Använd ett tyg som är 100% naturfibrer, typ bomull eller lin!"
Tyget köpte jag på Busfrö. Det är 100% bomull. 
Fredrika fyller med vete. Jag googlade på "sy värmekudde fyllning". Tips & trix säger att fylla med "grötris, råris, långkornigt ris, korn, eller hel vete." Jag tog grötris. 

Jag värmer på 800 watt i 4-5 minuter. Kom ihåg att samtidigt mikra kopp med vatten så värmekudde inte torkar ut. 

Jag använder: tyg, sax, linjal, strykjärn, strykbräda, grötris, våg, synål, sytråd, knappnålar 


Stryk innertyget. 


Klipp ut 54x46 cm. 


Vik på hälften med utsidan utåt. 


Vik in undersidans kanter. Stryk. 


Vik in översidans kanter så de matchar.  Stryk. 


Fäst med knappnålar.


Sy på hela längden och på vänstra kortsidan. 


Sy på högra kortsidan men lämna 8-10 cm gap i mitten.


Häll i ca 1200 g okokt grötris. 


Fäst glipan med knappnålar. 


Sy.


Dela grötriset i tre sektioner. Fäst med knappnålar.


Sy.


Stryk yttertyget. 


Klipp ut 58x26.


Klipp ut 64x26. 


Lägg längre biten med insidan uppåt. Vik in kanter på långsidorna och vänstra kortsidan. Stryk. 


Lägg på kortare biten. Vik in kanter på långsidorna och vänstra kortsidan. Stryk. 


Fäst med knappnålar.


Vik in kanten på kortare bitens högra kortsida. Stryk. 


Vik in längre bitens högra kortsida så den matchar med kortare bitens. Stryk. 


Fäst med knappnålar genom alla lager på långsidorna. Fäst med knappnålar på bara ett lager på övre kortsidan.


Sy långsidorna och vänstra kortsidan. 


Sy övre högra kortsidan. 


Lägg värmekudde i fodralet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flätad matta med lakan

S pana in denna snygga flätade matta jag gjort med lakan! 🤩🥳 Jag blev sjukt stolt! Den tog måååånga timmar att göra. Jag spenderade ca 12 ...